Anatols “Tonijs” Lapiņš ir viens no nozīmīgākajiem tēliem 20. gadsimta sporta auto būvē - no 1969. gada līdz 1988. gadam viņš bija Porsche rūpnīcas galvenais dizaineris, kura vadībā ir izstrādāti gan 924., gan 944., 928. un 911. G sērijas Porsche automobiļi.
Anatols Lapiņš dzimis 1930. gada 23. maijā Rīgā. 1940. gadā Anatola māte kopā ar dēlu pameta Latviju un apmetās Poznaņā, uz kurieni jau agrāk bija devies Lapiņa tēvs. 1945. gadā ģimene pārcēlās uz Rietumvāciju, uz dzīvi Hamburgas piepilsētā. Pēc 2. Pēc kara Anatols Hamburgas Autobūves skolā mācījās par inženieri, 1951.gadā viņš saņēma atļauju emigrēt uz ASV.
Tā kā Lapiņam ļoti patika tā laika General Motors ražotie automobiļi, viņš devās pie viņiem uz darba pārrunām. Savu karjeru GM Anatols sāka kā “junior detailer”, kas ir zemākais amats dizaina nodaļā. Un pat tas bija iespējams tikai tāpēc, ka, neizprotamā veidā iekļuvis dizaina nodaļas pieņemšanas telpā, Anatols liftā nejauši sastapās ar rūpnīcas dizaina studijas šefu. Pirmie pienākumi bija virsbūvju izstrādes nodaļā, kur Lapiņam bija jāstrādā pie automašīnu sēdekļiem. Ar sev uzticētajiem pienākumiem viņš veiksmīgi tika galā un jau vēlāk, 1963. gadā, tika strādāt GM konceptu studijā “Studio-X” , kur kopā ar dizaineri Leriju Šinodu (Larry Shinoda) strādāja pie vairāku sporta auto dizainiem, tai skaitā arī pie leģendārās Chevrolet Corvette Stingray, Corvair Monza GT un SS.
- gadā General Motors Lapiņu nosūtīja uz Opel Izpētes Centru Vācijā, jo Opel bija nepieciešams jauns un dinamisks tēls. 4 gadu laikā Anatola Lapiņa vadībā tapa rallija Opel Kadett un Opel Commodore. 1967. un 1968. gadā Lapiņš arī strādāja pie "Opel Rekord C" sporta auto būves, kas bija Opel rūpnīcas slepenais projekts, zināms kā "Schwarze Witwe" (Melnā atraitne).
Automašīnas dzinējs, kura jauda divas reizes pārsniedza bāzes versiju, tika būvēts Zviedrijā. Sezonas noslēdzošajās sacīkstēs Hokheimas trasē šis auto ar Ēriku Biteru (Erich Bitter) pie stūres uzrādīja labāko apļa laiku, pārspējot Porsche un Camaro…līdz nejauši zaudēja kontroli, sagriezās un zaudēja savas pozīcijas. Vēlāk šo auto pārpirka Kurts Bergmans (Kurt Bergmann), kas auto pieteica sacīkstēm ar jauno un nevienam nezināmo pilotu Nikiju Laudu pie stūres.
Šo gadu laikā Opel Izpētes Centrā Anatola Lapiņa vadībā tapa vēl viens leģendārs automobilis - Opel GT. Šis auto vēl joprojām ir kulta auto un plaši pieprasīts kolekcionāru vidū. Kā atzīst pats dizaineris – šis auto patiesībā bija BabyCorvette, tieši tāpēc šis auto izskatās labi no jebkura leņķa . Kā jau sporta auto pienākas, tam bija ļoti garš priekšgals un super-īsa aizmugurējā daļa. Priekšgals bija zems un spics ar atveramajām lampām - līdzīgi kā Porsche 928 pēc 10 gadiem. Zemās un platās virsbūves dēļ, OPEL GT Britu sporta auto lika izskatīties neveikliem un trausliem.
Tieši pateicoties Opel GT un tā prezentācijai Frankfurtes autoizstādē, pēc Ferdinanda “Ferija” Poršē uzaicinājuma, Anatols Lapiņš kļuva par Porsche dizaina nodaļas vadītāju. Studija bija atbildīga par 911 modeļa izmaiņām no 1970. līdz 1993. gadam, bet 924, 944 un 928 modelis jau bija pilnībā viņu roku darbs. Paralēli tika strādāts ne tikai pie automašīnām, bet arī lidmašīnām. Studijas uzdevumos bija arī tolaik jaunā Airbus pilota kabīnes dizains. Arī mūsdienās Porsche dizaineri neaprobežojas tikai ar automobiļiem.
Dizaineriem tika dots uzdevums – izstrādāt sportisku automobili ar priekšā novietotu dzinēju. Pirmais no tiem bija 924. Lai gan šis modelis netika uzskatīts par īstu Porsche, jo tam bija Audi agregāti, Anatols Lapiņš atgādina, ka arī pats pirmais Porsche 356 bija tikai speciāla Volkswagen virsbūve. 1978. gadā jaunā VW vadība paziņoja, ka nevar atļauties būvēt sporta automobiļus. Līdz ar to Porsche pirka 924. modeļus no VW un to joprojām ražoja Audi rūpnīcā Nekarsulmā, bet Volkswagen turpināja attīstīt un virzīt tirgū Scirocco. Iespējams, ka tieši pateicoties Anatola Lapiņa dizainam, Porsche 1980.gadā piedzīvoja vislielāko uzplaukumu savā vēsturē, gadā tika pārdoti vismaz 50 tūkstoši automobiļu.
Daudziem interesantāka šķiet 924 modeļa nākamā paaudze – 944, ko ražoja no 1982. līdz 1991. gadam (6 gadus paralēli ar 924. modeli). Šis modelis arī piedzīvoja dažādus atjauninājumus un īpašās versijas, jaudīgākā no tām bija pēdējā 944 Turbo S ar 250Zs dzinēju.
Kā atzīst pašreizējais Porsche galvenais dizaineris Maikls Mauers: "Lapiņš nekad negāja līdzi modei. Viņš radīja to, kas kļuva par modi.”
Tomēr lielākais Lapiņa meisterdarbs bija 928. modelis, kas pilnīgi jauns pat pašam Porsche. 20. gadsimta 70. gados ASV bija un arī mūsdienās ir lielākais Porsche eksporta tirgus. Prezidenta Kārtera ambiciozā vides sekretāre Kleinbruka panāca jaunu drošības noteikumu apstiprināšanu. Tie pieprasīja paaugstinātu taisnvirziena stabilitāti, kas nebija nekāda problēma garajiem amerikāņu automobiļiem, taču apdraudēja Porsche automobiļus ar gaisdzeses opozītmotoru aizmugurē. Tā tika izlemts ņemt V8 dzinēju ar ūdens dzesēšanu un novietot to priekšā, lai izmainītu izsvarojumu pa asīm. Tā radās Porsche 928 – viens no lieliskākajiem Porsche modeļiem, ko ražoja 18 gadus. Pateicoties šī modeļa dizainam un tehniskajiem risinājiem, tas vēl arvien ir viens no iekārojamākajiem Porsche modeļiem.
Lapiņš Porsche dizaina nodaļu vadīja līdz 1988. gadam, kad devās pensijā. Atlikušo mūžu pavadīja Bāden-Bādenē un nekad neatgriezās Latvijā - viņš teica, lai Rīga paliek atmiņā kā vieta, kur viņš pavadījis savu laimīgo bērnību. Anatols Lapiņš nomira savās mājās 2012. gada 29. aprīlī, nepilnu mēnesi pēc Ferdinanda Poršē.