Eiropas gada auto konkurss tika radīts 1964. gadā ar mērķi noteikt vienu vienīgu izcilāko jaunu automašīnu, kura parādīsies tirdzniecībā tuvāko 12 mēnešu laikā.
Šo vērtējumu sniedz Eiropas pieredzējušākie auto žurnālisti. Ja pēdējos gados laureāti ir diezgan racionāli un loģiski, tad pirmos padsmit gados rezultāti ir diezgan pārsteidzoši. Ja kāds vēlas iegādāties youngtimeri, bet nevar vēl izvēlēties starp dažādiem variantiem, tad šie tituli palīdzēs veikt galējo izvēli.
1964. gads - Rover 2000
Pēdējais pirms-Leyland ēras jaunais Rover modelis ar D.Bache dizainu un ar ievērojamu ražošanas apjomu priekš salīdzinoši maza uzņēmuma. Tā oriģinālā šasija (neatkarīgā priekšējā piekare, De Dion aizmugures tilts, aizmugures piedziņa) kopā ar lielisko vadāmību un komfortu un pieejamu V8 3500 dzinēju to padarīja par iekārojamu auto. Tiesa gan, 2 litru 4 cilindru OHC dzinējs ar 91 Zs bija šī vidējā izmēra sedana vājākais punkts. Britu kvalitāte (šeit gan sāk zust ticamība) un labā cena bija tā laika veiksmes stāsts.
1965. gads - Austin 1800
Priekšpiedziņas automobilis ar šķērsām novietotu dzinēju, sekojot veiksmīgajām Mini tradīcijām, 1960. gados bija BMH firmaszīme. Rezultātā 1800 modelis nebija tik izcils kā 3-metrus garais auto, bet piedāvājot plašu salonu, praktiskumu un 480 litru bagāžas nodalījumu salīdzinoši neliela izmēra automobilī, tas bija savas klases līderis. Tas bija pieejams ar 4-pārnesumu manuālo vai 3-pakāpju automātisko ātrumkārbu un 1.8 l 4 cilindru dzinēju ar 87 Zs.
1966. gads - Renault 16
Lai aizvietotu ne tik veiksmīgo aizmugures piedziņas Frégate modeli, Régie Nationale des Usines Renault (Nacionalizētā ražotāja nosaukums) savam jaunam flagmanim piešķīra priekšpiedziņu un pārnesumkārbas novietojumu aizmugurē kā R-4/6 modelim. Vēlāk šo pašu savienojumu izmantoja arī Alpine Berlinette modeļos. Pateicoties tā lempīgajam dizainam un slīpajai aizmugurei, tas bij fantastiski ietilpīgs. Renault 16 bija aprīkots ar visu četru riteņu neatkarīgo piekari, 4-pārnesumu manuālo vai 3-pakāpju automātisko ātrumkārbu un 1.5 l (55 Zs) vai 1.6 l (83 Zs) 4 cilindru dzinējiem.
1967. gads - Fiat 124
Vienlaikus ražošanā saglabājot nedaudz mazāko, bet novecojušo 1100 modeli, Fiat uzsāka pieejama un praktiska 5-vietīga modeļa ražošanu. Kastes dizaina 4-durvju sedans vai 5-durvju universālis nevarēja lepoties ar labu aerodinamiku, bet piedāvāja lielisku bagāžas ietilpību no 385-570 l ar kopējo garumu tikai 4.03m. Aizmugurējo riteņu piedziņa un neatkarīgā piekare, disku bremzes visiem 4 riteņiem. 4-pakāpju ātrumkārba. OHV 4-cilindru 1,2 (60 Zs) un 1,4 (70 Zs) dzinēji un vēlāk Coupe / Spider versijām pat DOHC 1.4 90 Zs dzinējs. Lieki piebilst, ka šī modeļa padomju kopija nekad tā arī neieguva gada auto titulu.
1968. gads - NSU Ro 80
Garais (4.78 m), ātrais limuzīns pārsteidza ikvienu ar savu dinamisko dizainu un luksusa pieeju. Tās tehniskais šedevrs bija kompaktais divu rotoru Wankel dzinējs (115 Zs), kas vēlāk izrādījās neekonomisks un neuzticams ilgtermiņā. Nekarsulmas (Neckarsulm) pilsētas zīmols nekad tā arī nepārvarēja neveiksmes un galu galā pazūda, apvienojot to VW grupā ar Audi. Tam bija visu riteņu neatkarīgā piekare, priekšējo riteņu piedziņa un pusautomātiskā 3-pārnesumu ātrumkārba ar sajūgu un pārveidotāju.
1969. gads - Peugeot 504
Pininfarina elegance un izturības, izsmalcinātības un klasicisma pieejas apvienojums to padarīja par vistuvāko lietu vācu automašīnai. Pateicoties neatkarīgajai piekarei un visām 4-disku bremzēm, aizmugures piedziņas sedans piedāvāja ļoti labas braukšanas un ceļa stabilitātes īpašības. Vēlāk bija arī pieejami Coupe un Cabrio versijas, kas bija vizuāli vēl elegantākas. Pieejams bija tikai uzticamais OHV 4-cilindru 1.8 dzinējs ar 76 Zs (karburatora versija) Un 90 Zs (iešprice) versijām.
1970. gads - Fiat 128
Šī auto panākumu atslēga bija balstīta uz to, ka tas ilgā laika pariodā bija pirmais patiesi modernais Fiat. Sākotnēji bija pieejams kompakts 2 vai 4 durvju sedans un 3-durvju universālis (3.86 m) ar 370 litru bagāžas nodalījumu; vēlāk arī Sport Coupe hečbeks. Priekšējo riteņu piedziņa, šķērsvirziena dzinējs un pārnesumkārba, McPherson priekšējā piekare un aizmugures neatkarīgā piekare, pirmo reizi pieejamākas klases modelī pieejamu 4-cilindru OHC dzinēju (1.1l 55 Zs, vēlāk arī 1.3l 75 Zs), padarīja to par diezgan veiksmīgu modeli.
1971. gads - Citroën GS
Presē aizrautīgi sajūsminājās par aerodinamisko 5-durvju hečbeku un universāli ar priekšā novietotu “boxer" dzinēju un priekšpiedziņu. Hidropneimatiskā neatkarīgā balstiekārta bija pirmais šāda izmēra automašīnā un galvenais iemesls izcilam braukšanas komfortam. 4 disku bremzes un inovatīvais stūres pievads palīdzēja sasniegt arī lielisku vadāmību. Jauda bija ierobežota, jo gaisa dzeses OHC 1.0 vai 1.2 litru dzinēji deva tikai 55/60 Zs.
1972. gads - Fiat 127
Fiat tehniskais mūsdienīgums no 128. modeļa tika nodots vairāk pieejamam segmentam ar lielāku pārdošanas potenciālu. 127. piedāvāja pieklājīgu plašumu salonā un ietilpīgu bagažnieku, un ļoti labu vadāmību. Virsbūve bija pieejama vai nu 2-durvju vai 3-durvju hečbeka izpildījumā; vēlāk tika izstrādāta arī 4/5-durvju versija. Priekšējo riteņu piedziņa, 4-pakāpju ātrumkārba, dzinējs bija pieticīgs OHV 4-cilindru ar tikai 3 galvenajiem kloķvārpstas gultņiem. Bet tas deva 47 Zs tikai no 0,9 litru tilpuma, saglabājot dzīvīgumu un degvielas ekonomiju.
1973. gads - Audi 80
Kā VW paralēlais ražotājs, Audi gandrīz gadu agrāk uzsāka 80 modeļa ražošanu, nekā tā ekvavilents Passat. Pavisam nedaudz apsteidzot otrās vietas ieguvēju - mīlīgo Renault 5, šis modelis veiksmīgi ietekmēja markas attīstību un piešķīra tam eleganci. Pateicoties tā vieglajam svaram un 1.3 vai 1.6 litru dzinējiem, divu vai četru durvju sedans bija ar īpaši labu veiktspēju. Pavisam nejauši pēc veiksmīgā VW Golf GTI, Audi sāka piedāvāt 80 GTE versiju ar 1.6l iešprices dzinēju un 110Zs.
1974. gads - Mercedes-Benz 450S
Neskatoties uz to, ka S klase tika prezentēta jau 1972. gadā, jaunais, lielais Mercedes tika identificēts ar varenajām 450SE/SEL versijām, kuras tika piedāvātas nākamajā gadā. Tā bija pirmā Štutgartes modernā dizaina automašīna, tradicionālos vertikālos lukturus aizstājot ar moderniem horizontāliem. Būtiskākais uzlabojams, protams, bija jaunā 4.5l V8 dzinējs ar vairāk kā 200 Zs jaudu.
Turpinājums sekos!