Leģendas

Pāvesta youngtimeri

Multfilmā “Vāģi 2” tiek uzdots retorisks jautājums: “Vai pāvesta automašīna ir katoļticīga?” Jā, vairums automašīnu, kas īpaši konstruētas pāvestu vajadzībām, ir no katoļu valstīm. Būtiskākais izņēmums ir Mercedes-Benz, kas ražots protestantu valdītajā Bādenes-Virtembergas zemē. Un gadu gaitā Mercedes-Benz faktiski ir sastādījusi trešo daļu no visu pāvestu autoparka.

Īpašo pāvesta automašīnu tradīcija aizsākās 1930. gadā. Starp pirmajām bija arī tā paša gada automašīna Mercedes-Benz Nürburg 460. Vēl viena tradīcija, kas aizsākās tajā pašā 1930. gadā, ir pāvesta automašīnas reģistrācijas numurs: SCV 1 - Status Civitatis Vaticanae.

Pašreizējais pāvests Francisks ir paziņojis, ka nevēlas braukāt apkārt "stikla sardīņu burkā". Bet ložu necaurlaidīgais aizsargs ap platformu ir ne bez iemesla. Pāvests Jānis Pāvils II tika sašauts 1981. gadā Svētā Pētera laukumā Vatikāna pilsētā, ceļojot Fiat Nuova Campagnola, ko viņš, apmeklējot Turīnu, bija saņēmis no Fiat. Jānis Pāvils II tika smagi ievainots, bet izdzīvoja.

Gadu gaitā pāvestu lietošanā ir bijušas dažādas automašīnas. Esam centušies daļu no tām apkopot.

csm_lictoria_sex_1_0a033ff80f

Lictoria C6 1930. gada 9. jūnijā Citroën ziedoja Pijam XI, lai pieminētu baznīcas un Itālijas valsts izlīgumu.
Transportlīdzekļa ārpusei piemīt visas sērijai raksturīgās īpašības, taču virsbūves dziļā bordo krāsa un visu virsbūves akcentu apzeltītais hroms ļāva to izmantot svinīgās parādēs. Protokola dēļ aizmugures pasažieru nodalījums ir aprīkots kā troņa telpa. Atšķirībā no citiem automobiļiem, salons ir iekārtots kā izsmalcināta 1700. gadu venēciešu stila viesistaba, kurā dominē pāvesta tronis sārtajā brokātā un elegantie paneļi no inkrustēta koka, slēpjot mazus nodalījumus, kas paredzēti priekšmetu glabāšanai, kuri varētu būt noderīgi ceļojuma laikā. Tās pārāk greznā izskata dēļ automašīna nebija bieži izmantojama, un tādēļ tā ir nobraukusi tikai 192 kilometrus.
To izmantoja Pijs XI, bet Pijs XII 2. pasaules kara laikā deva priekšroku mazvērtīgākam Graham-Paige.

3cb86fdeefc86ca37ffb7ee2beb13792

Nürburg 460 1930. gada 14. novembrī Mercedes-Benz ziedoja pāvestam Pius XI, lai arī atzīmētu Baznīcas un Itālijas valsts izlīgumu. Nürburg 460 aizmugures pasažiera telpa ir aprīkota ar vienu sēdekli sārtā brokātā, atgādinot pāvesta troni. Ferdinanda Poršes projektētais Nürburg 460 limuzīns tika prezentēts 1928. gada Parīzes salonā, kur tas guva lielus panākumus ar savu retro stilu, kuru ar entuziasmu uzņēma arī Pijs XI.
Testa brauciena laikā Vatikāna dārzos, atsaucoties uz motora jaudu, viņš iesaucās: “Skaista automašīna! Šedevrs! Moderno tehnoloģiju brīnums”. Nürburg 460 jauda ir 80 ZS un tas var sasniegt maksimālo ātrumu 110 km/h.

the-popemobile-a-history-of-holy-benzes_20

Mercedes 300D ar baltām riepu malām un spoži melno krāsojumu tika plaši pārveidots pāvestam Jānim XXIII.
Tiek uzskatīts, ka tas ir pirmais pāvesta autoparka transportlīdzeklis ar noņemamu jumtu un paceltu troņa aizmugures sēdekli, kuru papildināja gaisa kondicionēšanas vadības ierīces un rācija.
Štutgartes ražotājs arī pārveidoja sliekšņus un pagarināja garenbāzi par 45 centimetriem un sānos piestiprināja pāvesta ģerboni.

mercedesbenz600pullmanlaundalet-v100-2113_4

pictures_mercedes-benz_s-klasse_1966_2
  1. gada rudenī pāvests Pāvils VI kā dāvanu saņēma Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet; tajos gados tas bija iecienītākais parādes un prezentāciju modelis un ilgi palika vienīgais pāvesta automobilis.
    Tomēr 1966. gadā "Mercedes" pāvestam izgatavoja vēl vienu transportlīdzekli. Mercedes-Benz 300 SEL limuzīns (W 109 sērija), tam bija landaulet virsbūve, tas bija vieglāk vadāms un ar īsāku garenbāzi nekā pullman modelis.
    Lai arī Mercedes-Benz 300 SEL limuzīnu izmantoja daudzus gadus paralēli Mercedes-Benz 600, tas tomēr tika izmantots retāk. Lai arī tas nebija aprīkots ar gaisa kondicionētāju, pāvests Jānis Pāvils II to nekavējoties izvēlējās par savu galveno transporta līdzekli, un pēc slepkavības mēģinājuma Svētā Pētera laukumā tas tika pilnībā bruņots.
    popelisty-slide-hu81-master1050

    Lincoln Continental pirmo reizi tika pielāgots pāvesta Pāvila VI ceļojumam uz Ņujorku 1965. gadā. Tam bija caurspīdīgs saliekams jumts un troņveida sēdeklis aizmugurē, kuru labākas redzamības dēļ var pacelt uz augšu.
    To un vēlākos modeļus modificēja autobusu ražošanas uzņēmums Lehmann-Peterson, kurš prezidentiem, amatpersonām un rokzvaigznēm aprīkoja limuzīnus ar tādām drošības funkcijām kā metāla bruņas un ložu necaurlaidīgi stikli.

    the-popemobile-has-a-12_800x0w

    Šis milzīgais balti dzeltenais Ford autobuss tika izgatavots Jāņa Pāvila II vizītei Īrijā, kad viņš kļuva par pirmo pāvestu, kurš ieradies šajā valstī. 15 sēdvietu transportlīdzekli vēlāk iegādājās Nacionālais vaska muzejs Dublinā, un vēl nesen tas bija pieejams ekskursijām pa pilsētu un īrei vecpuišu un vecmeitu ballītēm par cenu 300GBP stundā.
    4-fiat_campagnola

    Fiat šo Campagnola modeli uzdāvināja pāvestam Jānim Pāvilam II 1980. gadā, apmeklējot Turīnu, Itālijā. Tas iezīmēja sākumu baltajiem džipiem, ko mūsdienās saista ar pāvesta automobili.

  2. gada Fiat 1107-Nuova Campagnola kalpoja par pāvesta auto tikai gadu un vienu dienu, līdz 1981. gada 13. maijā Jānis Pāvils sveicinot cilvēku pūļus Svētā Pētera laukumā, tika tajā sašauts.
    popelisty-slide-hu81-master1050

    Baltais kantainais automobilis ar zelta un misiņa apdari bija viens no pirmajiem autoparkā, kas līdzinājās mūsdienās pazīstamajiem pāvestmobiļiem.
    Jāņa Pāvila II ceļojumam uz Vāciju 1980. gadā Mercedes 230 G bija aprīkots ar lielu noņemamu plastmasas kupolu. Troņa krēsla vietā pāvestam bija balts ādas sols. Viņš varēja arī stāvēt.
    Klimata kontroles sistēma novērsa aizsvīšanu un pārkaršanu ilgstošu procesuālo braucienu laikā, un iebūvētais apgaismojums transportlīdzekļa iekšienē palīdzēja skatītājiem labāk redzēt pāvestu. Pēc Jāņa Pāvila II slepkavības mēģinājuma 1981. gadā virsbūve tika pabeigta ar ložu necaurlaidīgu stiklojumu.
    p_00468175_6592518

    Kad pāvests Jānis Pāvils II 1982. gadā piecas dienas apmeklēja Apvienoto Karalisti, viņš tika vadāts ar kaut ko nedaudz smagāku kā ierastie pāvestmobiļi – tas bija nepieciešams dēļ viņa slepkavības mēģinājuma tikai gadu iepriekš. Lielbritānijas atbilde bija šis briesmonis - 24 tonnu lielais Leyland Popemobile.
    Tas tika uzbūvēts uz Leyland Constructor šasijas, kas tika izvēlēta, pateicoties tā spējām bezceļa apstākļos, kā arī priekš komerctransporta iespaidīgam paātrinājumam.
    6b957a95c1e2b1f48b9ba7bbdf0070bb

    Astoņdesmito gadu sākumā Fiat Panda,pirms tā kļuva par Marbella, tika tirgota arī ar Seat logotipu. Pāvests tajā laikā pārvietojās ar Mercedes G klasi, taču tika plānots brauciens uz Spāniju, un prāvais visurgājējs bija pārāk liels, lai ietilptu dažās brauciena vietās. Tādēļ tika rekvizēts un steigā pārveidots Seat Panda prototips.
    d186960

    Astoņdesmito gadu vidū Vatikāns atkal izmantoja Mercedes sedanus, piemēram, šo W126 S-klasi, kā Jāņa Pāvila II oficiālo automašīnu.

    la_papamobile_au_musee_de_l-automobile_henri-malartre

    Pāvesta vizīte Lionā 1986. gadā tika iezīmēta ar Francijas pāvestmobiļa izveidi, kas īpaši pielāgota šim gadījumam. Tas ir Renault Espace ar ložu necaurlaidīgiem logiem un zema spiediena riepām, lai tas varētu veikli reaģēt uzbrukuma gadījumā.
    pope-john-paul-ii-ferrari-1

    Pāvests Jānis Pāvils II uz vienu dienu apmainīja savu bruņoto pāvestmobili pret pilnīgi jaunu Ferrari Mondial Cabriolet, kad 1988. gada 4. jūnijā viņš apmeklēja Ferrari rūpnīcu Itālijā.
    Diemžēl Enzo Ferrari veselība neļāva viņam satikt pāvestu, kurš viņam ļoti patika, jo kā jauns vīrietis pāvests bija strādnieks. Maranello pilsētas iedzīvotāji sveica Jāni Pāvilu II, kurš apmeklēja arī Ferrari rūpnīcu. Viņš bija pilnībā iejuties pilsētas atmosfērā: tā vietā, lai ievērotu ierasto procedūru un sveicinātu pūļus savā baltajā bruņotajā parādes auto, viņš lūdza braukt ar Ferrari, kas arī nekavējoties tika noorganizēts.
    1999-cadillac-deville

    General Motors iztērēja 600 000 ASV dolāru un apmēram sešas nedēļas, lai izgatavotu šo automašīnu pāvesta Jāņa Pāvila II vizītei Mehiko, kur viņš uzrunāja stadionu, kurā bija vairāk nekā 100 000 cilvēku.
    Darbinieki pielāgoja jumtu un aizmugurējās durvis vadītāja pusē, pievienojot saliekamo kāpņu komplektu ērtākai iekāpšanai. Baltu ādas platformas krēslu, kas bija izšūts ar pāvesta zīmogu, varēja pacelt apmēram 30 centimetrus ar automašīnas bagāžniekā esošu 1Zs kompresoru.
    Transportlīdzeklim bija U veida margas krēsla priekšā, kur pāvests varēja pieturēties, ja viņš gribētu stāvēt kājās.
    Pāvests svētīja automašīnu, taču drošības apsvērumu dēļ viņš to nekad neizmantoja. Petersena automobiļu muzejs Losandželosā to iegādājās 2009. gada izsolē par USD 57 200.


Valts Ceplevičs

Youngtimer Rally organizators un Latvijas Antīko automobiļu kluba biedrs. Kādreiz bija pārliecināts SAABists, bet laiks un pieredze dara savu. Tagad patīk gandrīz viss, kas ražots no 1960-1985. gadam. Neuzsakata, ka sēdināts klasisks automobilis ir nāves grēks.