Pavisam noteikti viens no labākajiem #youngtimer paaudzes “Gran Turismo Sport” un kārtīgs respektējama vīrieša superauto. Licis pamatus arī mūsdienu Porsche Panamera izstrādei. Kā teica Toms Krūzs filmā par savu 928: “Porsche - tas nav aizstājams”.
Sporta auto fani noteikti atpazīst leģendāro Porsche 911. Taču reti kurš zina un atceras tā radinieku un iecerēto aizstājēju - Porsche 928, kas palicis 911 ēnā kopš tā izlaišanas dienas. Vēl jo vairāk - Latvijā reti kurš zina, ka Porsche 928 radīja latviešu izcelsmes inženieris Anatols Lapiņš! Tas ir auto, kas piederējis Apple kompānijas dibinātājam Stīvam Džobsam un dziedātājam Prince, ar to filmā “Risky Business” braucis Toms Krūzs.
Auto, ar savam laikam ambiciozu dizainu, kas atgādināja kosmosa kuģi no fantastikas filmām un lika pagriezties galvām, izskatās ļoti mūsdienīgs vēl šodien.
Savā laikā tehnoloģiski super-moderns agregāts, kas radīts “pa priekšu savam laikam”. Tikai tagad, vairāk kā 35 gadus vēlāk, Porsche entuziasti, kolekcionāri un daudzi klasiko auto fani šo mašīnu ir atcerējušies un atzinuši par iekārojamu autobūves ikonu un vēstures liecību, kā arī stabilu investīciju.
Nedaudz no vēstures
Pirmo reizi Porsche 928 no konveijera noripoja tālajā 1977. gadā un tika prezentēts Ženēvas auto izstādē. To savā ciešā uzraudzībā izstrādāja un projektu vadīja tā laika Porsche galvenais dizaineris Anatols Lapiņš. Porsche sākotnējā ideja bija radīt jaunu modeļa līniju, kas būtu luksus sporta auto “Grand Touring” (GT) ar četrām sēdvietām, lai konkurētu ar tālaika 6. sērijas BMW, Mercedes-Benz SL V8 un galvenais - Ziemeļamerikas tā laika populārajiem muskuļauto Ford Mustang u.c. 928 izstrāde sākās ar “baltu lapu un zīmuli” un noslēdzās ar gatavu produktu.
Rezultāts bija pārlieku sarežģīts un grūti pieņemams Porsche valdei, tomēr, gandrīz bez izmaiņām no prototipa versijas, tas nonāca ražošanā. Neskatoties uz vēso klientu reakciju un īstu Porsche markas fanu kritiku, auto uzvarēja “Eiropas gada auto” 1978. gada konkursā.
Tālāk jau sekoja labas atsauksmes, tomēr augstā cena un savādais “nākotnes” dizains lika vilties pārdošanas rādītājos un kopumā tika saražoti tikai 61 056 šī modeļa eksemplāri, kas to padara par retu un aizvien grūtāk pieejamu Porsche modeli šodien. Ražošana tika pārtraukta 1995. gadā, kad no konveijera noripoja pēdējais, 928 GTS versijas auto. Top versijas cena 1995 gadā sasniedza pat $ 100 000 dolāru, to padarot par vienu no dārgākajām mašīnām pasaulē tajā brīdī.
Svarīgi zināt arī šo to par šī modeļa tehnikajiem parametriem. 928 modelis jau sākotnēji bija aprīkots ar priekšā novietotu, jaudīgu, 16 vārstu V8 dzinēju ar alumīnija bloku, kas tajā laikā Porsche markai bija neparasti. Ar galvu reibinošu skaņu tas paātrināja auto līdz 100km/h mazāk nekā 7 sekundēs. Sākotnējais dzinēja tilpums bija 4.5 litri un jauda sasniedza 240 zirgspēkus. Pakāpeniski gadiem ejot, motora tilpums un jauda tika palielināta - 4.7L / 300 Zs, tad 5.0L / 320 Zs līdz pēdējās paaudzes GTS versijai ar 5.4L / 350 Zs jaudu. Pēdējais, jaudīgākais modelis līdz 100km/h paātrinājās 5.7 sekundās un sasniedza maksimālo ātrumu 275 km/h. Mašīna pēc izvēles tika aprīkota ar automātisko vai 5 pakāpju manuālo kārbu - tieši manuālā kārba šim modelim un pārējiem Porsche joprojām tiek uzskatīta par “pareizo un īsto versiju, taču braukšanas prieku nemazina arī automāts.
Auto piemita ļoti daudz tehnoloģisku inovāciju, kas to padarīja īpašu in ļoti atšķirīgu no “mazākā” 911 modeļa - tam bija ideāls 50/50 izsvarojums, pateicoties aizmugurē novietotai ātrumkārbai. 928 bija ļoti viegli vadāms un saprotams auto gan trasē, gan ikdienā. Unikālais priekšējo lampu dizains un risinājums ir atsevišķa stāsta vērts. Virsbūves alumīnija detaļas, sfēriskie logu stikli, saulessargi aizmugurējā logā, dzesējams cimdu nodalījums, ar rokām (!) šūts ādas salons, dārgi un ļoti kvalitātīvi apdares materiāli, gandrīz visas tā laika elektriskās “ekstras”, instrumentu panelis, kurš regulējams kopā ar stūres augstumu, unikāla pildītu plastmasas bamperu tehnoloģija un daudzas citas lietas to padarīja par astoņdesmito gadu luksusa auto un autobūves tehnoloģiju paraugu.
Porsche 928 bija nesaprasts auto un nepiedzīvoja tādu likteni, kādu bija iecerējuši tā inženieri un Porsche vadītāji. Tā dizains bija latvieša radīts, kā no nākotnes - strīdu un apbrīna objekts, taču tik atšķirīgs, ka nav sajaucams ne ar vienu citu auto. Kā joko auto vēsturnieki - ja tam būtu bijis Audi, BMW vai Mercedes markas logo uz motora pārsega, tas būtu iekarojis pasauli citā mērogā. Taču šodien Porsche 928 ir kļuvis par leģendāru un eksotisku auto, ko aizvien vairāk novērtē kolekcionāri.